VERSAFLEX:

Flexibel vloersysteem met Versaflex

Het Versaflex-vloersysteem is een flexibel drooggelegd tegelsysteem dat o.a. wordt gebruikt in kantoorpanden en terminals van luchthavens en vooral populair is bij autodealers die hun showrooms er mee aankleden.

Omdat het systeem zonder lijm of specie gelegd wordt is na installatie iedere tegel op een willekeurige plaats uit te nemen om in of aan de ondervloer te werken. Dit is met name een groot voordeel bij de verhoogde ‘computerruimtevloeren’, waar men te allen tijde de bekabeling moet kunnen bereiken. De tegels kunnen een grote belasting aan en een onverhoopt defecte tegel is in seconden te vervangen.

De vraag van Versaflex:

Grotere impactsterkte van tegel en extra formaat

Een flexibele en eigentijdse vloer, gelegd in een handomdraai en direct gereed voor gebruik. Dat kan met het Versaflex-systeem dat Promolding heeft ontwikkeld en produceert voor Versaflex Systems BV. Het Versaflex-systeem bestaat uit een kunststofrooster dat onder een tegel wordt gelijmd en een rubber ‘voeg’ die op het raster wordt geklemd. Dit tezamen vormt de legmodule voor de tegelvloer.

De vloer wordt droog en schoon gelegd en binnen dit systeem kan vrijwel elke tegel – van keramiek, hout, natuursteen tot glas – worden toegepast. Promolding heeft recent de impactbestendigheid van de tegel vergroot en het systeem bruikbaar gemaakt voor een extra tegelformaat (60x60cm).

Hoe heeft Promolding dit aangepakt?

Stalen plaat geeft steun

Het Versaflex-vloersysteem wordt vooral gebruikt in kantoorpanden en terminals van luchthavens en is met name populair bij autodealers die hun showrooms van een flexibele vloer voorzien zodat elke nieuwe auto op een aangepaste vloer gepresenteerd kan worden.

De tegels dienen een grote impactweerstand te hebben en om dat te realiseren heeft Promolding de sterkte van de tegels bij toepassing in het Versaflexsysteem in kaart gebracht en onderzocht op welke wijze de impactweerstand kan worden vergroot.

Uit de tests kwam het toepassen van een dunnen staalplaat als tussenlaag tussen rooster en tegel als beste naar voren. De onderzoekers hebben vervolgens gezocht naar de juiste lijmverbinding die hecht aan keramiek, staal en kunststof. Vanzelfspreken is daarbij ook het kostenaspect steeds als belangrijke randvoorwaarde in de analysen meegenomen.

Een alsnog onverhoopt defecte tegel is echter nog altijd in seconden te vervangen (dit in tegenstelling tot een verlijmde of gezette tegel!).

Nu ook voor mainstream tegels.

Een andere ontwikkeling die Promolding heeft gerealiseerd, is de uitbreiding van de tegelgrootte. Het systeem was ontwikkeld voor tegels van 50×50 cm, maar in de markt is 60×60 cm inmiddels een populairder formaat. Promolding heeft het kunststofraster met rubber voeg geschikt gemaakt voor deze tegelgrootte. Die aanpassing is geen lineair proces gebleken: de krimp bij 50 cm verliep heel anders dan bij 60 cm. Met een slimme aanpassing in het ontwerp is het uiteindelijk gelukt om het systeem ook voor de mainstream tegels geschikt te maken.

Wat zijn de resultaten?

Verbeteringen in product en volledige automatisering

Promolding heeft de impactbestendigheid van het Versaflex-systeem vergroot, waarvoor tests zijn gedaan en materiaalonderzoek is uitgevoerd. Bovendien is de productielijn voor tegels van 50 bij 50 cm geschikt gemaakt voor tegels van 60 bij 60 cm. De gehele automatisering van het productie- en assemblageproces is eveneens door Promolding gerealiseerd.